Початок ->Виставки ->Роман Селівачов. Розпис, іконопис, стінопис

Роман Селівачов. Розпис, іконопис, стінопис

Пошук


Усі представлені виставки























































































































































































































































































 
Святкова буденність і буденна святість,
або скарби для душі від Романа Селівачова

Натисніть, щоб одержати збільшене зображення.


     Зіставлення на художній виставці  несумісних протилежностей завжди дає несподіваний ефект і  може стати подією в мистецькому колі  – зі  знаком плюс або мінус. От і  за математичною теорією ймовірності: «якщо кілька подій є несумісними, то ймовірність того, що настане якась із них, дорівнює сумі  ймовірностей кожної  з них». А Великдень – узагалі  здійснення неможливого. Поділитися полярністю своїх творчих здобутків, тобто скарбами для душі  на будень і  на свято, вирішив напередодні  Великодня Роман Селівачов.

     Роман – із генерації художників, які ввійшли в київський арт-простір наприкінці ХХ століття. Його уподобання зосереджуються у колі класичного малярства, зокрема монументального, іконопису, в декоративному мистецтві – розписаних дверях, ексклюзивних меблях тощо. Кожен твір майстра позначений естетичною відповідальністю, що нині властиво далеко не всім із творчої молоді.

Бо бути відкритим, щирим і чесним набагато важче, ніж затямити відмінності модерна від кубізму. Живопис Романа – життєдайний, світлий і чистий за характером і формами, просякнутий зв’язками з мистецькою спадщиною.

     На виставці «Іконопис, стінопис, живопис» у Національному музеї українського народного декоративного мистецтва (19 квітня – 10 травня 2013 р.) дивує й інтригує видова та стилістична різноплановість робіт.

Натисніть, щоб одержати збільшене зображення.


Представлено ікони, виконані на дошках з паволокою та левкасом яєчною темперою, розписані меблі, світлини храмових стінописів. Ця різновекторність у творчих проектах закладалася, швидше за все, ще далеко в минулому, адже кожен справжній митець виростає зі свого дитинства, із закладеного тоді ставлення до людей, природи, історичного середовища. Навчання у Республіканській середній художній школі ім. Т. Шевченка та Національній Академії образотворчого мистецтва й архітектури дали добрий фаховий вишкіл. Родинні традиції сприяли неабиякому інтелектуальному зростанню, про що свідчить несподівано «серйозний», як для практикуючого маляра, перелік наукових статей.

Натисніть, щоб одержати збільшене зображення.

Трійця

Натисніть, щоб одержати збільшене зображення.

Ілія

Натисніть, щоб одержати збільшене зображення.


Натисніть, щоб одержати збільшене зображення.


     У творчому доробку немало поважних виставок, не зважаючи на доволі невеликий паспортний вік митця, та творчих проектів (розписи храму св. мучениці Тетяни (м. Київ, Лісовий массив, 2010 – 2013, розпис куполу та барабану св. Володимирського храму в с. Чистопілля (АР Крим, 2008), робота над іконостасами церкви св. Бориса і Гліба у (м. Вишгород, 2001), Воскресенської церкви у (м. Києві, 2002 та інші).

     Митець працює в різних живописних техніках і напрямах, адже все залежить від поставлених творчих цілей. Відхід від простої копійності та власний почерк доволі рано виявились у релігійному живописі Романа Селівачова. Він не перебував під безпосереднім впливом кого-небудь, і ніщо, крім категорії краси, не стримувало його пошуків особистого стилю.

Натисніть, щоб одержати збільшене зображення.


Натисніть, щоб одержати збільшене зображення.


     У подорожах від Еллади й Італії до Росії та Грузії, на стажуванні в Пелопонесі (Греція) вивчав візантійсько-балканські традиції, що прищепили смак до «площинного» письма. Цікаво простежити, як у його образах акцент зміщується від площинності (св. Онуфрій, св. Герасим, 2005–2006) у протилежний бік – об’ємного трактування постатей і ликів (апостоли Петро, Павло, Андрій, 2012–13, розписи храму св.Тетяни).

     Відзначмо гармонійний, м’який, навіть дещо елегійний, колорит із перевагою оливкових, блакитних і вохристих відтінків. Дуже «українськими» є, на наш погляд, вкраплення у фон ікон дрібненьких, майже дитячих за образним вирішенням рослинних елементів, так само як орнаментальних квіткових мотивів – у одяг святих.

     Ряд фото з розписів храму св. мучениці Тетяни, представлених в експозиції виставки, дозволяє зрозуміти, що автор не надто клопочеться дотриманням стилістичної єдності певного історичного періоду. Це дає змогу виявитися певним елементам еклектики, але еклектики в буквальному смислі цього грецького слова «добірної», стильно скроєної, композиційно та колірно вмотивованої.

Натисніть, щоб одержати збільшене зображення.


     Постаті та лики святих вражають різноманіттям лесувань, відтінків, що у поєднанні з характерною грою різних за тоном, колоритом і товщиною вібруючих ліній, майстерністю малюнка і композиції, дає розписам церкви багатство і красу справжнього високого мистецтва. Треба виділити доволі великі за площею орнаментально-декоративні та шрифтові композиції з вишуканими рослинними мотивами – унікальне й органічне поєднання давньоруської, барокової й української народної стилістики.

     Існує думка, що раби речей не можуть бути аристократами душі. Одначе ними переважно є люди, які ці речі створюють, особливо коли йдеться про ексклюзивні розписані меблі Романового авторства. За доби суцільної синтетики, замінників, підсилювачів смаку особливо привабливими і затишними є меблі, розписані вигадливими орнаментами та зображеннями, і саме їм належить істотна частина експозиції. Бачимо тут шафи, комоди, лави, дитячі стільчики. Майже на кожній площині – сюжетний або орнаментальний розпис. Утилітарні речі, дякуючи руці майстра, розцвітають ніжними квітами, цвірінькають райськими пташками або через пейзажі розповідають про подорожі світом.

     Насамкінець варто зауважити, що експозиція виставки «Іконопис, стінопис, живопис» розгортається доволі послідовно, ніби події у гарному фільмі. У цій «кінострічці» нема однозначного фіналу лишень через те, що метою виставки було показати тільки частинку здобутку художника станом на сьогодні. Сподіваємось, його творчість ще довго триватиме у нових іконах, розписах, станкових полотнах і скринях, а у розписаних шухлядках Романа Селівачова за намальованими квітами завжди променітиме життєрадісне сонце та дрібочка космічного Абсолюту.

Ірина Дундяк,
кандидат мистецтвознавства

     

На відкритті виставки

     

Натисніть, щоб одержати збільшене зображення.


Натисніть, щоб одержати збільшене зображення.


Натисніть, щоб одержати збільшене зображення.


Натисніть, щоб одержати збільшене зображення.


Натисніть, щоб одержати збільшене зображення.


Відгуки:

Поділитися враженнями:

Всього відгуків: 0. Показано 0 відгуків з 0 по 0
Сторінки:    


Ваше ім'я*:

E-mail:

Коментар* :          3000  знаків

* Поля, обов'язкові для заповнення

 

На початок





Початок ->Виставки ->Роман Селівачов. Розпис, іконопис, стінопис


© 2013 Національний музей українського народного декоративного мистецтва. Умови використання матеріалів