Початок ->Виставки ->Волокитинський фарфор

Волокитинський фарфор

Пошук


Усі представлені виставки

     

     
Натисніть, щоб одержати збільшене зображення.

Ваза із монограмою «АМ» (Андрій Міклашевський). НМУНДМ

     У Національному музеї українського народного декоративного мистецтва експонується виставка творів Волокитинського фарфорового заводу – одного з найпотужніших підприємств фарфорової галузі ХІХ ст. Цей унікальний проект вдалося здійснити завдяки благодійній підтримці московського бізнесмена І. Г. Гутмана. На виставці представлено понад 350 творів із колекцій Національного музею українського народного декоративного мистецтва, Сумського обласного художнього музею ім. Н. Онацького, Харківського художнього музею, Київського національного музею російського мистецтва та приватних зібрань.

     Волокитинський фарфоровий завод знаходився у с. Волокитин колишнього Глухівського повіту Чернігівської губернії (нині Путивльський район Сумської області). Завод був заснований у 1839 році поміщиком Андрієм Михайловичем Міклашевським (1801–1895) – нащадком старовинного українського козацько-старшинського роду. Для ведення справ на заводі були запрошені французькі спеціалісти брати Дарти, які займалися організацією виробництва, декоруванням фарфору, будівництвом печей для випалу. Франсуа Дарт був першим директором підприємства. На фабриці працювали майстри-живописці, майстри-модельники та художники. Основною робочою силою були місцеві кріпаки.

     Після смерті Ф. Дарта директором заводу став кріпак Федір Петруня, який навчався майстерності на фабриці під Москвою. З цього часу розпочався випуск фарфорових виробів з відчутним впливом місцевої тематики. Для виготовлення фарфорової маси використовували білу глину, так звану «глухівку», яку видобували поруч, у селі Полошки. Це був кращий у Російській імперії каолін виняткової білизни та бездоганної якості. Художні тенденції, що панували у західноєвропейському мистецтві, не могли не позначитися на продукції Волокитинського фарфорового заводу. Це пояснювалося тим, що більшість виробів відображували смаки перш за все самого А. Міклашевського. Власник підприємства безпосередньо цікавився виробництвом, його турбувало все: якість фарфорової маси, заготівля палива, організація школи для навчання жінок і селянських дітей розпису фарфору; особливу увагу приділяв розширенню асортименту. А. Міклашевський був добре обізнаний з продукцією російських і західноєвропейських виробництв і успішно формував стиль волокитинського фарфору.

     Одне з провідних місць у роботі підприємства займали скульптурні вироби. Серед них найбільш цікавим художнім явищем була мала пластика (за термінологією ХІХ ст. – «ляльки»), яка у 1840-1850-х рр. не виготовлялася на інших фарфорових підприємствах України, проте була дуже поширена на приватних заводах Російської імперії. Асортимент скульптурних образів досить різноманітний. Крім малої пластики, це – фігурний посуд (кухлі, маслянки, глечики, флакони), чорнильниці, фарфорова галантерея (бонбоньєрки, туалетні коробочки, люльки), настінні прикраси.

     Визнаною візитівкою волокитинського фарфору вважається статуетка «Українка» —дівчина у національному вбранні, парною до якої є фігурка «Козака» з рушницею. Обидві постаті зображені на прямокутному цоколі, позаду них – столик на рокайльній ніжці, яка завершується мушлею. Ймовірно їх використовували як попільницю або сільничку.

     Не менш популярними були і парні статуетки «Есмеральда» та «Феб де Шопер», створені за романом В. Гюго «Собор Паризької Богоматері». У портретній галереї фарфорової пластики привертають увагу зображення монархів – англійського короля Карла І, російського імператора Петра І, французького імператора Наполеона Бонапарта, національної героїні Франції – Жанни Д’Арк.

Натисніть, щоб одержати збільшене зображення.

Скульптури «Уральський козак» і «Українка». Приватна колекція

Натисніть, щоб одержати збільшене зображення.

Чорнильниці-шаржі. Сумський обласний художній музей ім. Н.Онацького. Приватна колекція.

     Особливу цінність серед скульптурних сюжетно-портретних зображень складають шаржі на відомих осіб, які є окрасою творчого спадку Волокитинського заводу. Переважно це чорнильниці з накривками, серед яких на особливу увагу заслуговує чорнильниця «Бібліофіл» – шарж на французького бібліотекаря-романіста Шарля Нодьє. Скульптурне зображення на іншій чорнильниці – шарж на французького письменника Шарля-Поля де Кока, що представляє фігурку півня з пишним хвостом та великою головою. Ще одна чорнильниця – шарж на відомого французького діяча Армана Марраста, який сидить за столом з пером у руці і пише своє ім'я. Відомо, що зразки для виготовлення цих скульптурних зображень майстри використовували з гравюр карикатуриста Бенжаміна Рубо.

     У першій половині ХІХ ст. на приватних порцелянових підприємствах Російської імперії були розповсюджені пасторальні та галантно-сентиментальні скульптурні зображення. На Волокитинському заводі таку пластику, різноманітну за сюжетами і колористичними рішеннями, виробляли у великій кількості. До них належать «Садівниця», «Юнак на віслюку», «Успіх», «Псіша», а також зображення кавалерів, дам та акторів у театральних костюмах.
Натисніть, щоб одержати збільшене зображення.

Жанна Д’Арк – національна героїня Франції. Приватна колекція     

Натисніть, щоб одержати збільшене зображення.

Карл І – король Англії, Шотландії та Ірландії. Приватна колекція      

Натисніть, щоб одержати збільшене зображення.

Кавалер у капелюсі. НМУНДМ     

Натисніть, щоб одержати збільшене зображення.

Дівчина, яка збирає виноград. Приватна колекція      

Натисніть, щоб одержати збільшене зображення. Натисніть, щоб одержати збільшене зображення.

Есмеральда та Капітан Феб де Шатопер – персонажі роману В.Гюго «Собор Паризької Богоматері». Харківський художній музей і НМУНДМ.      

Натисніть, щоб одержати збільшене зображення.

Кавалер та дама у театральних костюмах ХVІІ ст. Державний музей-садиба «Архангельське»
(м. Москва)
      

Натисніть, щоб одержати збільшене зображення.

Скульптури «Псіша». Приватна колекція      

Натисніть, щоб одержати збільшене зображення.

«Оголена». Приватна колекція        
           

Дівчина на цапі. Приватна колекція        
           

Натисніть, щоб одержати збільшене зображення.

      

     Серед асортименту виробів волокитинського виробництва за своєю чисельністю особливе місце займають вази, флакони, кашпо – різноманітні за формою і розмірами, оздоблені тонуванням і поліхромним розписом. Переважно це мотив букета квітів і зображення птахів, а також жанрові сцені, біблійні сюжети, натюрморти, пейзажі. Крім того вироби прикрашали ліпниною у вигляді маскаронів, лебединих ший, ящірок, драконів, мишей, голів змій, кіз, биків, грон винограду, листя очерету, гілок коралів, фруктів, гірлянд квітів та рокайльного орнаменту із мушлів і завитків.

     Численну групу заводської продукції складав побутовий посуд. Це чайні, кавові, столові сервізи, блюда, глечики, судки, кухлі, стакани, фруктовниці, цукерниці та чайні прибори, які складаються з чайника, грілки і підставки, оздоблені контррельєфним зображенням жанрових сцен, пейзажів або квітковим розписом.

     Значний розділ в асортименті заводу складали предмети для оформлення інтер’єру: свічники, корпуси для камінних годинників, рами для дзеркал, канделябри, люстри, туалетні столики, гачки для завіс та туалетні флакони, коробочки для коштовностей, попільнички у вигляді турецького черевичка. Виготовляли й вироби церковного призначення: обрамлення ікон, паникадила, ставники.

     Окрасою виставки є двоярусна фарфорова люстра значних розмірів, яка знаходилась у кабінеті А. Міклашевського у його волокитинському будинку. Люстра багато оздоблена рельєфним декором у синьому, рожевому, жовтому та білому кольорах із використанням золочення.

     Втім, найбільш складним і дивовижним серед заводських виробів вважався фарфоровий іконостас Покровської церкви у с. Волокитин. У храмі було три іконостаси, відповідно до трьох престолів. Особливо багато був оздоблений головний, двоярусний, який завершувався іконою «Таємна вечеря» і символічними зображеннями «Старого» та «Нового» Завітів у картушах, та вражав своєю масштабністю і високим рівнем виконання. Усі рами на іконах, колони, ікони на царських вратах, скульптурні зображення, архітектурні деталі виготовлені з фарфору і закріплені на дерев'яному каркасі.

     Відміна кріпосного права була однією з основних причин закриття підприємства. Реорганізувати на нових засадах свій завод А. Міклашевському не вдалося й у 1861 році виробництво фарфору на ньому припинилося.

     Вироби Волокитинського фарфорового заводу представляють значну художню цінність. Високий рівень виконання, бездоганна білизна фарфорової маси, витончене ліплення та вишуканий поліхромний розпис свідчать про те, що Волокитинський завод належав до провідних приватних фарфорових підприємств ХІХ століття.

Тетяна Нечипоренко

     

Натисніть, щоб одержати збільшене зображення.

Чорнильниця «Собака нападає на лань» та декоративні вази. Приватна колекція

Натисніть, щоб одержати збільшене зображення.

Чайний сервіз на 6 персон, виконаний у рокайльному стилі, таця та окремі предмети посуду. Приватна колекція

Натисніть, щоб одержати збільшене зображення.

Парні вази-ритони. Приватна колекція

Натисніть, щоб одержати збільшене зображення.

Ваза-ритон «Нептун». НМУНДМ     

Натисніть, щоб одержати збільшене зображення.

Ваза-ритон «Леда». НМУНДМ      

Натисніть, щоб одержати збільшене зображення.

Фарфоровий корпус камінного годинника. НМУНДМ     

Натисніть, щоб одержати збільшене зображення.

Камінний годинник. Приватна колекція      

Натисніть, щоб одержати збільшене зображення.

          

Натисніть, щоб одержати збільшене зображення.


 
 
 
 
 Двохярусна люстра з кабінету А.М.Міклашевського. НМУНДМ
      

Натисніть, щоб одержати збільшене зображення.

Фрагмент експозиції виставки з деталями фарфорового іконостасу Покровської церкви у с. Волокитин. НМУНДМ, СХОМ, приватні колекції.

     

     

На відкритті виставки

Натисніть, щоб одержати збільшене зображення.

Виступ заступника міністра культури України Кохана Т.Г.

 

Натисніть, щоб одержати збільшене зображення.

Генеральний директор НМУНДМ Вялець А.Ф.

Натисніть, щоб одержати збільшене зображення.

Зліва направо: Кохан Т. Г. - заступник міністра культури України,
Мизгіна В. В. – директор Харківського художнього музею, Ареф’єва Г. В. – директор Сумського обласного художнього музею ім. Н. Онацького, Гутман І. Г. – куратор проекту, Самецька Е. Б. – автор альбому "Фарфор завода А.М.Миклашевского", Попов М. – директор видавництва "Інтербукбізнес" (Москва).

 

Натисніть, щоб одержати збільшене зображення. Натисніть, щоб одержати збільшене зображення.

Гості музею

Натисніть, щоб одержати збільшене зображення.

Кохан Т.Г., Вялець А.Ф. та Гутман І.Г.

Натисніть, щоб одержати збільшене зображення.

Головний редактор газети "Факти" Швець О.Е. з дружиною Галиною та Гутман І.Г.

Натисніть, щоб одержати збільшене зображення.

Щербина В. І. – скульптор-фарфорист, член НСХУ

Натисніть, щоб одержати збільшене зображення.

Балибердін В. І. – голова секції декоративно-прикладного мистецтва КО НСХУ

Натисніть, щоб одержати збільшене зображення.

Письменник, історик Києва Ковалинський В.В. та Гутман І. Г.

Натисніть, щоб одержати збільшене зображення.

Завідувач відділу декоративного мистецтва ІМФЕ Кара-Васильєва Т. В. та член НСПУ Кочубей Ю. М.

Натисніть, щоб одержати збільшене зображення. Натисніть, щоб одержати збільшене зображення.

Федевич Л.К. – зав. відділом декоративно-прикладного мистецтва Сумського обласного художнього музею; Нечипоренко Т.С. – куратор виставки, провідний науковий співробітник НМУНДМ; Мизгіна В.В. – директор Харківського художнього музею

    Новодережкіна О.В. – зав. відділом експозиційної роботи НМУНДМ;
Козленко К.С. – старший науковий співробітник відділу експозиційної роботи НМУНДМ
        
           

Натисніть, щоб одержати збільшене зображення.

Інтерв’ю із заступником генерального директора з наукової роботи Білоус Л. С.

     

      Content-type: text/html CGI Error

CGI Error

Cannot open file 'msid_DB': No such file or directory


 

На початок





Початок ->Виставки ->Волокитинський фарфор


© 2011 Національний музей українського народного декоративного мистецтва. Умови використання матеріалів