Початок -> Виставки -> Падалка Я.І.


Падалка Я.І.


80 років з дня народження. 
Виставка художньої кераміки з фондів музею

Пошук

Усі представлені виставки

Лісовик

Кожен гончар — трохи філософ, бо працюючи з вічною глиною не можна не замислюватися над вічними питаннями буття - добро і зло, життя і смерть, справедливість, істина, краса тощо. Але лише деякі з майстрів сягають творчих вершин, наближаючись до пізнання таїни життя та мистецтва. Саме до обізнаних, наближених до таїни вічності, належить Яків Іванович Падалка (1926 - 2000), творам якого нині в Музеї українського народного декоративного мистецтва надана центральна частина великої зали.

Поряд з традиційними формами (глечики, макітри, миски, тарелі, іграшки "монетки" тощо) представлена оригінальна декоративна скульптура. Музей володіє значною збіркою робіт майстра - 124 твори, на виставку також залучено 10 робіт, що зберігаються у родинному музеї.

Професія гончар у роду Падалок із села Межирічі на Сумщині спадкова. Прадід Якова Івановича - потомствений гончар Федот Романович керував гончарною майстернею, заснованою графом Капністом. Він прославився роботами, що були презентовані на виставках у Москві, Ростові, Петербурзі, а у 1887 році отримав Срібну медаль на виставці у Харкові. Саме він навчив професії свого онука Івана Андрійовича. А той у свою чергу став вчителем для сина Якова.
Чорний кіт

З 1939 року Я.Падалка навчався в професійній школі при Сумсько - Степанівському горняно-черепичному заводі. Потім гончарив у різних установах Києва і області, а в 1968 - 1986 роках працював у лабораторії архітектурно-художньої кераміки при Київському зональному науково-дослідному інституті експериментального проектування житлових та громадських споруд. Саме в стінах лабораторії, яку з 1946 року очолювала інженер-технолог і художник Н.І.Федорова, розкрився могутній талант Я.Падалки. Тут вперше Яків Іванович звернувся до декоративної скульптури. Невичерпна фантазія майстра перевтілювала давні традиційні форми української народної іграшки - баранців, коників, птахів, чортів, оленів, козликів - у цілком самобутні фантастичні істоти. Розширюючи грані жанру декоративної скульптури, Падалка створює попільнички та свічники, настільні прилади для олівців у вигляді фантастичних звірів. Ці оригінальні ужиткові речі одночасно є окрасою інтер'єру.
Наталка-Полтавка

У 1970 - 80-ті роки майстер звертається до скульптурного ілюстрування українських літературних шедеврів. Мовою пластики він створив талановиті скульптурні композиції до творів М.В.Гоголя "Вій", І.П.Котляревського "Наталка-Полтавка" та "Енеїда", до драми-феєрії Лесі Українки "Лісова пісня", до вірша Т.Г.Шевченка "Сон". Кращі роботи художника зберігаються у музеях Полтави, Вільнюса, Санкт-Петербурга, Києва. Його твори неодноразово представляли мистецтво України на виставках у Польщі, Швеції, Італії, Америки, на декадних виставках у Москві. Скульптурні об'єми і декоративні настінні тарелі роботи майстра прикрашають інтер'єри Будинку кіно у Києві, готелів "Київ", "Феофанія", "Русь".

Творчість Якова Івановича Падалки, заслуженого майстра народної творчості, посідає достойне місце в історії українського народного мистецтва. Засвоївши найцінніше та найдосконаліше від попередників, продовживши справу свого роду, майстер сказав нове слово в мистецтві, збагатив його непересічними здобутками. Саме в цьому діалектичний розвиток народного мистецтва, секрет його краси, вічності та невичерпності.

І. Бекетова

 

На початок


З експонатів виставки




Початок -> Виставки -> Падалка Я.І.


© 2006 Музей українського народного декоративного мистецтва: Усі права захищені