|
Пошук
Усі представлені виставки
|
|
|
Собачко-Шостак Г.Ф. 1883-1965 с. Веселинівка, Баришівський р-н, Київська обл. Панно “Квітка-редька”. 1912 р. Папір, акварель, гуаш
| |
Тема «Відлуння модерну в українському народному та декоративному мистецтві» на сьогодні недостатньо глибоко вивчена й тому викликає зацікавлення з боку фахівців і шанувальників національного мистецтва. Це стало приводом розгорнути в залах Музею українського народного декоративного мистецтва виставку, присвячену цьому явищу.
Стиль «модерн» (у перекладі з французької – сучасний) досяг розквіту на зламі ХІХ –ХХ ст. в Європі та Америці. У кожній національній культурі, й зокрема в українській, він залишив яскравий слід і має самобутні прояви.
Склався стиль модерн в умовах бурхливого розвитку капіталізму, в час загострення його протиріч, а також зростання національної самосвідомості народів. Він увібрав досвід попереднього художнього розвитку та одночасно розпочав структурні зміни в культурному процесі ХХ ст.; відбулося осмислення новітніх ідей, пошуки нових художніх форм і прийомів, зближення різних видів і жанрів мистецтва (архітектури, живопису, скульптури, декоративного мистецтва).
|
Відлуння модерну спостерігається у творах українського народного та професійного декоративного мистецтва і зберігається протягом тривалого часу ( з кін. ХІХ ст. і майже до 70-х рр. ХХ ст.).
Музей має чималу збірку цікавих творів, у яких знайшли відображення стильові ознаки модерну.
Виходячи із специфіки колекції музею, на виставці репрезентовані твори народних майстрів і професійних художників, творчість яких у процесі пошуків нового національного мистецького стилю знаходилась під взаємним впливом.
Вперше на виставці представлені разом декоративний розпис, вишивка, кераміка, вибійка, різьблення та інкрустація по дереву за регіональним і монографічним принципами.
Мета – розкрити формування нової стилістики художньої мови, її специфічні особливості в різних осередках народного мистецтва, а також вплив на нього міської культури. Це явище було особливо поширеним на Полтавщині, Київщині, Поділлі, де була більше розвинута мережа земських художніх промислів, а також на Гуцульщині та в Галичині, де в народному мистецтві також виявились зміни, пов’язані з новими соціально-політичними та культурними умовами.
Вибійка
Різьблення та інкрустація по дереву
|
Рама для дзеркала. Кін. XIX - поч. XX ст. Полтавські земські майстерні Дерево, різьблення
|
|
Блюдо. 1911 р. Чернігівщина Дерево, різьблення
|
|
Леферович П., Товарницький К., Дранчук С. Вижницьке художньо-промислове училище м. Вижниця, сучасна Чернівецька обл. Буфет. 1946 р. Дерево, бісер, ріг, перламутр, різьблення, інкрустація
|
|
Павлюк І.Ю. Нар. 1924 р. Вижницьке художньо-промислове училище м. Вижниця, сучасна Чернівецька обл. Рахва. 1942 р. Дерево, перламутр, бісер, різьблення, інкрустація
|
|
Шкрібляк В.Ю. 1856-1928 с. Яворів, сучасна Івано-Франківська обл. Тарілка декоративна. Кін. XIX - поч. XX ст. Дерево, бісер, метал, перламутр, точіння, різьблення, інкрустація
|
Вишивка
|
Авт. Собачко-Шостак Г.Ф., вик. Бражникова К.Д. Артіль “Художпром” Наволочка. 1951 р. Шовк, муліне, гладь
|
|
Авт. Собачко-Шостак Г.Ф., вик. Стоянова Наволочка на диванну подушку. 1936 р. Полотно, муліне, гладь, стебловий шов
|
|
Авт. Собачко-Шостак Г.Ф., вик. Бойко К.Н. Артіль “Художпром” м. Київ Наволочка на диванну подушку. 1951 р. Шовк, муліне, гладь, стебловий шов
|
|
Сорочка чоловіча. 1930-ті рр. Верховинський р-н, Івано-Франківська обл. Полотно, бавовняні нитки, низь, ретязь
Позорез О.І. м. Вижниця, Чернівецька обл. Сорочка жіноча. І пол. ХХ ст. Полотно, бавовняні нитки, хрестик, мережка
|
Кераміка
|
|
|
Ночовник О. Полтавщина Макітра Поч. ХХ ст. Глина, ангоби, полива, гончарний круг, розпис, глазурування
|
|
Глечик Поч. ХХ ст. Полтавщина Глина, ангоби, полива, гончарний круг, гравірування, розпис, глазурування
|
|
Куманець Поч. ХХ ст. Київщина. Глина, ангоби, полива, гончарний круг, розпис, глазурування
|
|
|
|
|
|
|
|
Кахлі. Перша чверть XX ст. с. Пістинь, сучасна Івано-Франківська обл. Глина, ангоби, полива, гончарний круг,розпис, гравірування, глазурування |
|
Тарілка декоративна. Поч. XX ст. с. Кути, сучасна Івано-Франківська обл. Глина, ангоби, полива, гончарний круг, гравірування, розпис, глазурування |
|
Дуже цікавим для відвідувачів виставки є ознайомлення з творчістю відомих майстрів і митців. Зокрема таких авторів декоративного розпису як Ганна Собачко-Шостак (1883-1965) і Параска Власенко (1900-1960) із с. Скопці (нині Веселинівка) Київської обл., які працювали у навчально-показовій майстерні, заснованій А. Семиградовою (1879-1932) та художницею Є. Прибильською (1887-1948). У с. Вербівка Київської губ. (нині Черкаська обл.) у майстерні Н. Давидової сформувалась творчість Василя Довгошиї (1892-1933) та Євмена Пшеченка (1880-1933).
У 1940-1950 рр. у творах народного художника України Марфи Тимченко з м. Київ та заслуженого майстра народної творчості Макара Мухи (1906-1990) з с. Кам’янка Черкаської обл. також помітний вплив стилю модерн.
Новітній підхід, трансформація традицій у вишивці спостерігаються у виробах заслуженого майстра народної творчості Гликерії Цибульової (1896-1989) з с. Баришівка Київської обл.
Відчутний вплив модерну і в українській кераміці, зокрема у творчості Федора Чирвенка (1856-1919), Івана Гладиревського (1849-1919) з м. Опішне, Полтавської обл., Остапа Ночовника (1853-1913) з с. Міські Млини (передмістя Опішного), Каленика Масюка (1878-1933) з с. Дибинці (нині Черкаської обл.), Петра Кошака (1864-1940) з с. Пістинь та Яна і Михайла Брошкевичів з с.Кути Івано-Франківської обл.
Новий асортимент і прийоми декорування творів бачимо у виробах майстрів художнього різьблення Василя Шкрібляка (1856-1928) із с. Яворів Косівського району та Миколи Тимківа (1909-1985) з м. Косів Івано-Франківської обл.
Вплив стилю модерн знайшов специфічне відображення у різьбленні полтавських майстрів – заслуженого майстра народної творчості Василя Гарбуза (1882-1972) з м. Полтава, Якова Халабудного (1871-1949) з с. Жуки Полтавської обл., де у 1930 р. існувала артіль «Спорт і культура», у якій працювало багато їх учнів і послідовників.
Прояви модерну також відчуваються у творчості професійних митців – народного художника України Олександра Саєнка (1899-1985) з м. Борзна, Чернігівської обл. та Євмена Повстяного (1895-1970) із м. Суми (працював у с. Опішне, с. Решетилівка та м. Москва).
Тамара РОМАНОВА
Content-type: text/html
CGI Error
CGI Error
Cannot open file 'msid_DB': No such file or directory
| |