Початок ->Виставки ->"Відлуння модерну"

Відлуння модерну
в українському народному
та декоративному мистецтві


Пошук


Усі представлені виставки

Натисніть, щоб одержати збільшене зображення.

Собачко-Шостак Г.Ф. 1883-1965
с. Веселинівка, Баришівський р-н, Київська обл.
Панно “Квітка-редька”. 1912 р.
Папір, акварель, гуаш

     Тема «Відлуння модерну в українському народному та декоративному мистецтві» на сьогодні недостатньо глибоко вивчена й тому викликає зацікавлення з боку фахівців і шанувальників національного мистецтва. Це стало приводом розгорнути в залах Музею українського народного декоративного мистецтва виставку, присвячену цьому явищу.

     Стиль «модерн» (у перекладі з французької – сучасний) досяг розквіту на зламі ХІХ –ХХ ст. в Європі та Америці. У кожній національній культурі, й зокрема в українській, він залишив яскравий слід і має самобутні прояви.

     Склався стиль модерн в умовах бурхливого розвитку капіталізму, в час загострення його протиріч, а також зростання національної самосвідомості народів. Він увібрав досвід попереднього художнього розвитку та одночасно розпочав структурні зміни в культурному процесі ХХ ст.; відбулося осмислення новітніх ідей, пошуки нових художніх форм і прийомів, зближення різних видів і жанрів мистецтва (архітектури, живопису, скульптури, декоративного мистецтва).

     Відлуння модерну спостерігається у творах українського народного та професійного декоративного мистецтва і зберігається протягом тривалого часу ( з кін. ХІХ ст. і майже до 70-х рр. ХХ ст.).

     Музей має чималу збірку цікавих творів, у яких знайшли відображення стильові ознаки модерну.

     Виходячи із специфіки колекції музею, на виставці репрезентовані твори народних майстрів і професійних художників, творчість яких у процесі пошуків нового національного мистецького стилю знаходилась під взаємним впливом.

     Вперше на виставці представлені разом декоративний розпис, вишивка, кераміка, вибійка, різьблення та інкрустація по дереву за регіональним і монографічним принципами. Мета – розкрити формування нової стилістики художньої мови, її специфічні особливості в різних осередках народного мистецтва, а також вплив на нього міської культури. Це явище було особливо поширеним на Полтавщині, Київщині, Поділлі, де була більше розвинута мережа земських художніх промислів, а також на Гуцульщині та в Галичині, де в народному мистецтві також виявились зміни, пов’язані з новими соціально-політичними та культурними умовами.


Вибійка

Натисніть, щоб одержати збільшене зображення. Натисніть, щоб одержати збільшене зображення.
Натисніть, щоб одержати збільшене зображення. Натисніть, щоб одержати збільшене зображення.

Повстяний Є.П. 1895-1970
м. Суми
Фрагменти вибійки. 1920-1930-ті рр.
Полотно, вибійка


Різьблення та інкрустація по дереву

Натисніть, щоб одержати збільшене зображення.

Рама для дзеркала. Кін. XIX - поч. XX ст.
Полтавські земські майстерні
Дерево, різьблення

Натисніть, щоб одержати збільшене зображення.

Блюдо. 1911 р.
Чернігівщина
Дерево, різьблення

Натисніть, щоб одержати збільшене зображення.

Леферович П., Товарницький К., Дранчук С.
Вижницьке художньо-промислове училище
м. Вижниця, сучасна Чернівецька обл.
Буфет. 1946 р.
Дерево, бісер, ріг, перламутр, різьблення, інкрустація

Натисніть, щоб одержати збільшене зображення.

Павлюк І.Ю. Нар. 1924 р.
Вижницьке художньо-промислове училище
м. Вижниця, сучасна Чернівецька обл.
Рахва. 1942 р.
Дерево, перламутр, бісер, різьблення, інкрустація

Натисніть, щоб одержати збільшене зображення.

Шкрібляк В.Ю. 1856-1928
с. Яворів, сучасна Івано-Франківська обл.
Тарілка декоративна.
Кін. XIX - поч. XX ст.
Дерево, бісер, метал, перламутр, точіння, різьблення, інкрустація


Вишивка

Натисніть, щоб одержати збільшене зображення.

Авт. Собачко-Шостак Г.Ф.,
вик. Бражникова К.Д.
Артіль “Художпром”
Наволочка. 1951 р.
Шовк, муліне, гладь

Натисніть, щоб одержати збільшене зображення.

Авт. Собачко-Шостак Г.Ф.,
вик. Стоянова
Наволочка на диванну подушку. 1936 р.
Полотно, муліне, гладь, стебловий шов

Натисніть, щоб одержати збільшене зображення.

Авт. Собачко-Шостак Г.Ф.,
вик. Бойко К.Н.
Артіль “Художпром”
м. Київ
Наволочка на диванну подушку. 1951 р.
Шовк, муліне, гладь, стебловий шов

Натисніть, щоб одержати збільшене зображення.

Авт. Прибильська Є.І.,
вик. Семиградова А., Семиградова Є.
Фрагмент наволочки на диванну подушку. 1913-1915 рр.
Шовк, метал, гладь

Натисніть, щоб одержати збільшене зображення.

Білицька К.Х.
м. Умань, Київська обл.
Наволочка на диванну подушку.
1920-ті рр.
Полотно, муліне, полтавська гладь, стебловий шов

Натисніть, щоб одержати збільшене зображення.

Сорочка чоловіча. 1930-ті рр.
Верховинський р-н, Івано-Франківська обл.
Полотно, бавовняні нитки, низь, ретязь

Позорез О.І.
м. Вижниця, Чернівецька обл.
Сорочка жіноча. І пол. ХХ ст.
Полотно, бавовняні нитки, хрестик, мережка


Кераміка

Натисніть, щоб одержати збільшене зображення.

Натисніть, щоб одержати збільшене зображення.

    Ночовник О.
    Полтавщина
    Макітра Поч. ХХ ст.
    Глина, ангоби, полива,
    гончарний круг, розпис,
    глазурування

Натисніть, щоб одержати збільшене зображення.

Глечик Поч. ХХ ст.
Полтавщина
Глина, ангоби, полива, гончарний круг, гравірування, розпис, глазурування

    Куманець Поч. ХХ ст.
    Київщина.
         Глина, ангоби, полива, гончарний круг, розпис,
         глазурування

Натисніть, щоб одержати збільшене зображення. Натисніть, щоб одержати збільшене зображення. Натисніть, щоб одержати збільшене зображення.

Кахлі. Перша чверть XX ст.
с. Пістинь, сучасна Івано-Франківська обл.
Глина, ангоби, полива, гончарний круг,розпис, гравірування, глазурування

Тарілка декоративна. Поч. XX ст.
с. Кути, сучасна Івано-Франківська обл.
Глина, ангоби, полива, гончарний круг, гравірування, розпис, глазурування

     Дуже цікавим для відвідувачів виставки є ознайомлення з творчістю відомих майстрів і митців. Зокрема таких авторів декоративного розпису як Ганна Собачко-Шостак (1883-1965) і Параска Власенко (1900-1960) із с. Скопці (нині Веселинівка) Київської обл., які працювали у навчально-показовій майстерні, заснованій А. Семиградовою (1879-1932) та художницею Є. Прибильською (1887-1948). У с. Вербівка Київської губ. (нині Черкаська обл.) у майстерні Н. Давидової сформувалась творчість Василя Довгошиї (1892-1933) та Євмена Пшеченка (1880-1933).

     У 1940-1950 рр. у творах народного художника України Марфи Тимченко з м. Київ та заслуженого майстра народної творчості Макара Мухи (1906-1990) з с. Кам’янка Черкаської обл. також помітний вплив стилю модерн.

     Новітній підхід, трансформація традицій у вишивці спостерігаються у виробах заслуженого майстра народної творчості Гликерії Цибульової (1896-1989) з с. Баришівка Київської обл.

     Відчутний вплив модерну і в українській кераміці, зокрема у творчості Федора Чирвенка (1856-1919), Івана Гладиревського (1849-1919) з м. Опішне, Полтавської обл., Остапа Ночовника (1853-1913) з с. Міські Млини (передмістя Опішного), Каленика Масюка (1878-1933) з с. Дибинці (нині Черкаської обл.), Петра Кошака (1864-1940) з с. Пістинь та Яна і Михайла Брошкевичів з с.Кути Івано-Франківської обл.

     Новий асортимент і прийоми декорування творів бачимо у виробах майстрів художнього різьблення Василя Шкрібляка (1856-1928) із с. Яворів Косівського району та Миколи Тимківа (1909-1985) з м. Косів Івано-Франківської обл.

     Вплив стилю модерн знайшов специфічне відображення у різьбленні полтавських майстрів – заслуженого майстра народної творчості Василя Гарбуза (1882-1972) з м. Полтава, Якова Халабудного (1871-1949) з с. Жуки Полтавської обл., де у 1930 р. існувала артіль «Спорт і культура», у якій працювало багато їх учнів і послідовників.

     Прояви модерну також відчуваються у творчості професійних митців – народного художника України Олександра Саєнка (1899-1985) з м. Борзна, Чернігівської обл. та Євмена Повстяного (1895-1970) із м. Суми (працював у с. Опішне, с. Решетилівка та м. Москва).

Тамара РОМАНОВА

Content-type: text/html CGI Error

CGI Error

Cannot open file 'msid_DB': No such file or directory


 

На початок





Початок ->Виставки ->"Відлуння модерну"


© 2007 Музей українського народного декоративного мистецтва. Умови використання матеріалів