Ікона Святого Миколая  ХІХ ст.


ПочатокІкона Святого Миколая ХІХ ст.

Усі експонати




























Проект 2013 року “Музейний експонат місяця”

     Експонатом місяця грудня 2013 року визначено ікону Святого Миколая ХІХ ст.

атисніть, щоб одержати збільшене зображення.

 

     Національний музей українського народного декоративного мистецтва володіє невеликою, але досить цікавою колекцією народних ікон, і серед них значне місце займають ікони святого Миколая Чудотворця, одного з найшанованіших в Україні святих.

     Згідно з легендою, святий Миколай був архієпископом, жив у першій половині ІV ст. у місті Міра у Лікії (сучасне Демре, Анталія, Турція). Добрі діяння та творені ним чудеса сприяли широкій популярності його в народному середовищі. У багатьох країнах світу цей святий став прообразом міфічної особи Діда Мороза (або Санта Клауса).

     У представленому образі – традиційне за композицією поясне зображення св. Миколая. Перед нами – духовний пастир, строгий, але доброзичливий, з розумними добрими очима, у повному єпископському облаченні, з трохи піднятою правою рукою, якою він іменословно благословляє, лівою –підтримує закрите Євангеліє. Угорі, обабіч його голови, на хмарах – фігури Ісуса Христа і Богоматері, які повертають святителю Миколаю Євангеліє і омофор – атрибути архієрейського достоїнства. Їхні зображення є нагадуванням про диво, яке сталося на Першому Нікейському Вселенському соборі, під час одного із соборних засідань, у яких брав участь і св. Миколай. Не стерпівши богохульства Арія, він вдарив єретика по щоці. Отці Собору вирішили за такий вчинок позбавити Миколая архієрейського сану та ув’язнити його в башті. Але вночі, після цієї події, отці Собору мали видіння: їм явилися Спаситель, який вручив Миколаю Євангеліє, і Божа Мати, яка поклала на нього єпископський омофор. Саме тому на іконах вони поруч із зображенням цього святого.

     Ікона святителя Миколая написана народним іконописцем, який виявив неабиякий хист у моделюванні лику святого, приділив увагу орнаментальним деталям на одязі, на Євангелії та обрамленні ікони. Трактування образів Ісуса Христа та Богородиці є дещо спрощеним та узагальненим.

     Колорит ікони відзначається гармонійною цілісністю. Він побудований на поєднанні кількох основних кольорів та їх відтінків: зеленого, коричневого, брунатного та жовтого.

     Ікона, ймовірно, походить з Західної України. До музейної колекції надійшла у 1999 р. із зібрання відомого лікаря і дослідника народного мистецтва Ераста Біняшевського.

Олена Шестакова

 

На початок





ПочатокІкона Святого Миколая ХІХ ст.


© 2013 Національний музей українського народного декоративного мистецтва: Умови використання матеріалів