Початок ->Виставки ->«Дивоцвіт Віри Павленко»

Дивоцвіт Віри Павленко

Пошук


Усі представлені виставки























































































































































































































































































     

     

Натисніть, щоб одержати збільшене зображення.


     Виставка творів заслуженого майстра народної творчості України Віри Іванівни Павленко (1912 – 1991) присвячена 100-річчю від дня народження.

     У сузір’ї майстрів петриківського розпису творчість В. Павленко, що припала на середину ХХ століття, займає особливе місце.

     Унікальна, найбільш повна колекція творів майстрині зберігається у Національному музеї українського народного декоративного мистецтва і охоплює всі періоди творчості художниці з середини 1930-х по 1980-ті рр., нараховуючи понад триста графічних робіт та фарфорових виробів (сервізів, ваз, блюд).

     Народилася В. І. Павленко у м. Катеринославі (тепер м. Дніпропетровськ). Але юнацькі роки провела у селі Петриківці, що на Дніпропетровщині, яке здавна відоме своїми художніми традиціями. Тут, ще на початку ХХ ст., склалася своєрідна школа національного декоративного розпису.

     Віра наших пращурів у магічну силу певних символів змушувала їх зображати узори на стінах оселі, різних виробах хатнього начиння та одязі. Щоб вплив цих символів-знаків був сильнішим, їх виконували яскравими фарбами – червоного та зеленого кольорів. Кращі орнаменти переходили у традицію, формуючи смак покоління за поколінням.

     З юних літ, навчившись від матері Параски Павленко, художниця почала малювати традиційний петриківський орнамент, прикрашаючи ним хату, робила «мальовки» на замовлення односельчан. Напередодні війни навчалась у Київському художньо-промисловому училища.

     У своїх творчих пошуках В. Павленко не відступала від локального традиційного орнаменту, але робила його більш графічним та мініатюрним. У музейній колекції зберігаються унікальні твори майстрині 1937 – 1938-рр. – ескізи для тканин, рушників та окремих елементів графічного оформлення книг (орнаментальні титульні листи, ініціали, заставки, кінцівки). Композиційно це все ті ж квіти у «вазонах», букети, бігунці, створені як у кольорі, так і чорною тушшю. Художниця майстерно вводить у свої орнаментальні композиції птаха, зокрема півня та профільні зображення жіночої фігури в національному вбранні. У 1939-1941 рр. разом з сестрою Г. Павленко-Черниченко першою починає працювати над розписами фарфорового посуду.

Натисніть, щоб одержати збільшене зображення.


Натисніть, щоб одержати збільшене зображення.


Натисніть, щоб одержати збільшене зображення.

Вазон з квітами. 1938 р.
Папір, гуаш.

     По війні Віра Павленко переїздить до Києва, де разом зі своїми односельчанками В. Клименко-Жуковою, М. Тимченко. Г. Павленко-Черниченко починає працювати на Київському експериментальному кераміко-художньому заводі над формуванням українського стилю розписів фарфорових виробів. Продовжує плідно працювати у галузі декоративного розпису на папері та книжкової графіки, створює розписи для текстильних виробів, виконує альфрейно-оформлювальні роботи на замовлення Управління у справах архітектури УРСР.

     ЇЇ твори були окрасою багатьох республіканських, всесоюзних і закордонних виставок народного мистецтва у Парижі, Брюсселі, Кабулі, Лейпцигу, Токіо, Нью-Йорку та ін. Вирізнялися вони з-поміж інших творів петриківчанок особливою ажурністю композиції, легкістю мазка та вишуканістю у підборі тональних відтінків кольору.

Натисніть, щоб одержати збільшене зображення.

Українські дівчата. 1938 р.
Папір, темпера, гуаш.

Натисніть, щоб одержати збільшене зображення.

Гілка квітів. Початок 1940-х рр.
Папір, гуаш.

Натисніть, щоб одержати збільшене зображення.

Птахи на гілці. 1961 р.
Папір, гуаш.

Натисніть, щоб одержати збільшене зображення.

Маки та будяки. 1963 р.
Папір, гуаш.

Натисніть, щоб одержати збільшене зображення.

Оранжевий букет. 1966 р.
Папір, гуаш.

Натисніть, щоб одержати збільшене зображення.

Букет блакитних квітів. 1966 р.
Папір, гуаш.

Натисніть, щоб одержати збільшене зображення.

Весняні дзвіночки. 1969 р.
Папір, гуаш.

Натисніть, щоб одержати збільшене зображення.

Сині волошки. Початок 1970-х рр.
Папір, акварель, гуаш.

Натисніть, щоб одержати збільшене зображення.

Калина. 1980 р.
Папір, темпера, гуаш.

Натисніть, щоб одержати збільшене зображення.

Маки. 1980-ті рр.
Папір, темпера, гуаш.

     Віра Іванівна Павленко значно розширила традиційну петриківську гаму, будуючи свої композиції як за принципу кольорового контрасту, так і тональних розробок одного або кількох кольорів. Намічала чорним кольором контури малюнка та вводила його в елементи орнаменту, що створювало нові можливості для інтерпретації петриківського орнаменту.

     

Відгуки:

Поділитися враженнями:

Всього відгуків: 1. Показано 1 відгуків з 1 по 1
Сторінки:  [1]    

1

Ім'я: Оксана

Email:  m_e_n_i

4 лютого 2013р.
02:55

Дуже гарні роботи. Мені здається, що підбір кольорів у неї дещо цікавіший, дещо незвичніший, ніж в звичайній петриківці. Дуже ніжно, дуже тонко і вишукано. Мені б хоч краплину такого таланту!

Ваше ім'я*:

E-mail:

Коментар* :          3000  знаків

* Поля, обов'язкові для заповнення

 

 

На початок





Початок ->Виставки ->«Дивоцвіт Віри Павленко»


© 2012 Національний музей українського народного декоративного мистецтва. Умови використання матеріалів

Valid HTML 4.01 Transitional