Початок ->Виставки ->Марфа Тимченко. Ювілейна виставка творів.

Марфа Тимченко. Ювілейна виставка творів.

Пошук


Усі представлені виставки























































































































































































































































































     

     

     Ювілейна виставка творів народного художника України, лауреата Національної премії України ім. Т. Г. Шевченка, лауреата премії ім. Катерини Білокур Марфи Ксенофонтівни Тимченко (1922 – 2009) присвячена 90-літтю від дня народження.

     Її ім’я займає особливе місце в історії мистецтва і культури України. М. К Тимченко належала до когорти митців, які, свято зберігаючи традиції народного мистецтва, цілеспрямовано їх розвивали. Основа творчості художниці – глибинний, нерозривний зв’язок з орнаментальним мистецтвом її рідного славнозвісного села – Петриківки, що на Дніпропетровщині. Протягом довгого творчого життя художниця створила сотні оригінальних квіткових і сюжетних композицій на папері, картоні, порцеляні та полотні, спільною рисою яких є витонченість малюнка, відчуття ритму, композиційна та колористична довершеність.

Натисніть, щоб одержати збільшене зображення.


Натисніть, щоб одержати збільшене зображення.

Панно з птахом. 1959 р.
папір, гуаш.акварель

     Одна з найбільших колекцій творів художниці зберігається у Національному музеї українського народного декоративного мистецтва, яка дозволяє простежити еволюцію творчої манери майстра, поступову зміну естетичних акцентів та уподобань.

     Марфу Тимченко, як художника, сформували дві школи орнаментального мистецтва: петриківська та київська, народна та професійна.

     Якщо перші твори 1930-х – 1940-х рр. мали виразно орнаментальний характер, то у 1950-ті роки відбувається переорієнтація художниці на виробничу основу. Марфа Тимченко разом з односельчанками Вірою Клименко-Жуковою, сестрами Вірою Павленко та Ганною Павленко-Черниченко стояла біля джерел створення українського стилю розписів фарфорових виробів. Понад тридцять років творчого життя віддала художниця роботі на фарфорових заводах України, і своїми численними творами продемонструвала прекрасне відчуття матеріалу, його особливостей, вміння орнаментальним декором підкреслити форму виробу.

     Віртуозне володіння традиційним петриківським мазком надавало художниці безмежних можливостей у створенні безкінечних варіацій мотиву, у відкритті несподіваних граней образу і оригінального вирішення теми. Відчуття кольору, його нюансів ніколи не зраджувало мисткиню, бо існувала вона у ньому генетично і тому завжди бездоганно.

     У 1950-ті рр. М. Тимченко у свої орнаментальні композиції починає вводити птаха, спочатку вплітаючи в орнамент, а згодом, виділяючи кольором та динамікою зображення, робить його смисловим, а іноді символічним центром: «Панно з птахом» 1957 р., «Чорний птах» 1963 р., «Півень та жаба» 1963 р., «Він та вона» 1966 р., «Сім’я» 1966 р.

Натисніть, щоб одержати збільшене зображення.

Озерце. 1989 р.
картон. темпера

Натисніть, щоб одержати збільшене зображення.

Ліс. 1989 р.
полотно. темпера

     Творчість Марфи Тимченко, яка була безперервною і тривала до останніх днів її життя, є зовсім новим явищем у мистецтві народного живопису. З одного боку, майстриня була міцним корінням пов’язана з традиціями народного орнаментального мистецтва, з іншого – середовище професійних художників, у якому жила вона і працювала у Києві з кінця 1930-х років, сприяли народженню унікального, надзвичайно самобутнього явища у її творчості, в якому є гостре відчуття природи з її святковою барвистістю, постійною мінливістю, чисто джерельною народною поетикою та образне узагальнення баченого і відчутого серцем.

Натисніть, щоб одержати збільшене зображення.

Півні у квітах. 1962 р.
папір, гуаш, темпера

Натисніть, щоб одержати збільшене зображення.

Райський птах. 1966 р.
картон, гуаш, темпера

Натисніть, щоб одержати збільшене зображення.

Декоративна ваза

Натисніть, щоб одержати збільшене зображення.

Декоративна таріль

     Невпинно зростаючий зв'язок між окремими елементами та мотивами у композиціях художниці, що з роками ставав все більш органічним та виправданим, приводить її у 1970-ті рр. до декоративного пейзажу і народної картини, але не канонічної, а саме «тимченківської», де основним і надзвичайно важливим моментом для художниці було поєднання сюжету та пейзажу з елементами петриківського орнаменту, які немов чарівне плетиво вкривають все, на чому спинявся її погляд. Віртуозний візерунок з певним роздробленням розчленованих рослинних форм в її творах є самодостатньо цінним: «Горобина» 1987 р., «Ранок на селі» 1989-1990 рр., «Село» 1989 р. та інші.

     

Олена Шестакова

     

Відгуки:

Поділитися враженнями:

Всього відгуків: 6. Показано 5 відгуків з 2 по 6
Сторінки:  [1]  [2]  >>    

6

Ім'я: Юлия

Email:  yul-gul

28 лютого 2015р.
13:26

Прекрасный мастер! Прежде ,чем давать непонятные отзывы, поищите информацию о художнике и ознакомьтесь со всеми творческими работами автора! Прекарсные работы на украинскую тематику,яркий самобытный стиль, который легко узнаваем в работах художницы!Спасибо Марфе Ксенофонтовне за прекарсные образы Украины!
5

Ім'я: лол

16 грудня 2013р.
21:45

лолололололололошка
4

Ім'я: опнапп

16 грудня 2013р.
21:44

а я гівно
3

Ім'я: лжьбтєзлпзл

16 грудня 2013р.
21:43

=-шщз=шдщ-шїщ-дщ
2

Ім'я: ЦЙВЙВ

16 грудня 2013р.
20:33

Це мій однокласник

Ваше ім'я*:

E-mail:

Коментар* :          3000  знаків

* Поля, обов'язкові для заповнення

 

 

На початок





Початок ->Виставки ->Марфа Тимченко. Ювілейна виставка творів.


© 2012 Національний музей українського народного декоративного мистецтва. Умови використання матеріалів